Den lilla lilla listan och den stora stora frågan

jag har funderat länge på vad barnen ska heta, det måste bli perfekt, för Fredriks skull.  På nått sätt tycker jag att jag egentligen borde ta flera av de namn som Fredrik tyckte. Men det går inte, det passar mig inte.
JAg har frågat Lukas vad han tyckte, Viggludd sa han. Men det går inte, Viggludd? vad menar ungen? Jag fattar inte....
Jag har skrivit namn på lösa lappar, jag har gjort en lång lista men inget blir bra, allt är fel på nått sätt. Jag har letat efter den där listan som Fredrik skrev innan Lukas föddes, men inte hittat den. Men så idag. när jag la upp en hög papper i en tidskriftsamlare låg den där i bokhyllan. Hans små otydliga kråkfötter, hans snirkliga E:n och konstiga Z:an..... jag saknar dem, hans små lappar överrallt.

Men nu till problemet namn till twinsen. Jag har som princip att alla barnen ska få varsin bokstav och det värsta jag vet är när man döper tvillingar till liknande namn, Teo och Tea, Ville och Vilja, Peter och Petra, Lina och Linus, Malva och Alva... Nej det går inte. Det blir som en individ av dem istället för två.
Men nu till problemet, jag har lekt med namn, jag har bollat och jag har skrivit långan listor. JAg har ett par kombinationer (ni får mer än gärna tycka...) som jag funderar kring.
Först hade jag tankar på Elias och Victoria, men endå inte, Victoria är så långt och så förknippat med en sagoboksfigur för mig (om ett dagis, vet inte vad den heter, boken alltså).
Elias är helt klart egentligen, för det finns på Fredriks lista och i mitt huvud.  Men jag funderar över Samuel, men det är rätt långt egentligen.Eller kanske endå?
Så då är det bara tjejnamnet kvar, för jag vet där långt inne att det är en av varje. Hur? Jo biland vet man bara. Den lugna är pojken, den vilda är flickan....
Jag hade som sagt först tankar på Victora, Fredrika Victoria, men det låter såååå präktigt.
Så jag började fundera lite, det måste påminna om Fredrik, men kanske inte så det är uppenbart. ÅÅÅh hon var ledsen och döpte sina barn efter den döda pappan. Nej....
Snarare för mig ska det påminna om Fredrik. Hade jag gillat namnet Ray eller Charles hade jag döpt pojken till det. Men nu gör jag ju inte det. Men så stod jag där bland alla hans skivor... Öppnade lådan som är märkt med E, bara av en slump och såg det. Namnet....
Edith! Så klart, en av Fredriks favoriter var Edith piaff. Inte så många som vet, inte så många som tänker på, Men för mig är det så uppenbart.
Men frågar ni er, vad är problemet... Hallå, Edith och Elias passar så bra ihop, ta dem. Jo, men de är ju på samma begynnelsebokstav....
Ja sen de andra namnen som jag funderat kring var Siri, Emil, Emma, Edina, Malva, Sofia (det passar så fint ihop med Edith.... om det nu händelsevis skulle bli två tjejer). Ja sen figurerar Fredrika i mitt innre, för det är på nått sätt så nära Fredrik jag kan tänka mig, utan att döpa dem till Fredrik.... Kanske Edith Sofia Fredrika blir bra som kombination.
Men vad sjuttsingen passar ihop med Elias. 
Per Elias???
Hugo Elias Samuel?
Hugo Elias Peter
Peter Elias
Per Elias Samuel '
Peter Elias Samuel....
Förslag????
Nått av Fredriks andranamn??? Haha ja det skulle väl vara Carl ¨då men jag vet inte. Herregud. min kära make hette: Carl Fredrik Tiburtsius.... vem faan döper sin unge till tiburtsius... HAha nej nån mått på tokerierna får det faktiskt vara, för så roligt ska de inte få ha på patent-och registeringsverket...

Nattkramar till er alla


Kommentarer
Postat av: Jenny

Elias helt klart!!
Carl är fint, även Samuel och det passar ihop med Elias.
Sofia som flicknamn, tycker jag också passar ihop med Elias.
Elias&Sofia
Carl&Elias
Elias&Samuel

2008-01-07 @ 10:58:45
Postat av: Ida

Edith och Elias låter jättefint, även fast de börjar på samma begynnelsebokstav ;) Carl Elias passar bra, Kanske inte Elias Tiburtsius... haha...
Det ger sig, men du har ju en riktigt lång lista Sara!
Kram

2008-01-07 @ 14:07:32
URL: http://tonyhill.blogg.se
Postat av: Lina

*halkar in* Underbar blogg du har. Blev helt fast! Här kommer ja kika in igen *lägger till bland mina favoriter*

2008-01-07 @ 14:48:17
URL: http://ninninusens.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0