I'm delighted to introduce....

...... Lillfnurpan!
Jag vill bara säga att nu är hon här, vår lilla lilla tösabit. 2,3kg tung, 47cm lång och alldeles perfekt!
Därav allt frånfälle från bloggen. För att göra en lång historia kortare (eller möjligen längre) så sinade fostervattnet långsamt. Blodtrycket har varit högre hela tiden denna graviditet. Men så plötsligt en vanlig sketen onsdag i mitten av oktober sköt det i höjden ytterligare. JAg blev förmanad i säng. Sedan kom proteinläckage, huvudvärk, dimsyn, smärtor under höger arcus,  påverkade leverenzymer och följdaktligen inläggning som ett brev på posten. En vecka gick bra men sedan gick det långsamt utför trots blod, magnesiumsulfat, kortison och blodtryckssänkande. I fredags gick det helt enkelt inte längre. Lillfnurpan sblev utsnittad med världens fart. Ner i kuvös och snabbt till NEO. Men det gick bra utan bara efter ett dygn. Duktig liten kicka! Så nu andas hon själv men med lite CPAP nattetid.
Jag hamnade ett dygn på IVA men det hade nog inte behövts för jag mådde "bra" hela tiden. Blodtrycket sjunker stadigt, huvudvärk, dimsyn och smärtor är borta. Leverenzymerna blir bara bättre och bättre. Nu sitter jag här på samvården nere på neo, kikar på min lilla flicka som sover och bara njuter av henne. Hon växer så hon knakar, äter själv och gör mig stolt. All oro är som bortflugen för min del. För på utsidan vet jag att hon klara sig. Magen var otrygg tyvärr. Men jag hoppas att hon fixar utan CPAP i natt. Tänk, det vore som ett stort steg hemmåt. Hem mot huset, hem mot systrar, bröder och kaos.
Lilla A har, turligt nog, varit hos sin mormor en vecka och på hemvägen så fick han hälsa på lillfnurpan. Satt en lång stund och klappade på henne. Verkade omåttligt stolt. Nu snorar han ikapp med de andra. Men det känns skönt, mest för hans del.

Så nu kommer vi bara till det komplicerade! NAMN! Vi hade en plan, ett bestämt namn, men det fungerar inte. Hon heter inte Elfrida, inte ens Frida. Tyvärr men sant. Så vi står och stampar. Idéer tager vi tacksamt emot. Det ska passa med Abbe, Atle, Lukas, Hilja, Hedvig och Elias. Alla mina förslag ratas. Gabriel vill bara döpa henne till nått på E eller L. Jag tycker det är nog av dubbelbokstäver i familjen nu. Jag menar lilla och stora A, lilla och stora H!  Han menar att det blir fantastiskt bra med lilla och stora E/L också. Men nej, jag är tveksam. Så kommer alla tramsförslagen från oss båda. Edith finns visserligen i min hjärna, men nej, inte det heller passar den unga damen. Bestämd som sina systrar. Ser ut som en lite kopia av Hilja men med Gabriels ögon. Men vad ska hon heta? Fortsätter vi på samma sätt lär hon få heta lillfnurpan hela livet. Eller möjligen fnurpis, hjärtegrynet eller dunet......

Massa kramar från en trött och lycklig Sassa.

Kommentarer
Postat av: Lena

Kanske en liten Nora? :) Grattis till bebisen Sara!

2010-11-08 @ 14:47:51
URL: http://www.koala.nu/blahblah
Postat av: Jenny

Jätte grattis till din lilla tjej! Just nu har jag inget bra namnförslag.. Men kommer jag på nåt, så lär det komma ett inlägg.. //Jenny

2010-11-08 @ 17:28:43
Postat av: Anna Ling

Grattis! Skönt att du mår bättre! Namn? Om jag hade fått en flicka hade hon nog fått heta Sigrid, Hilda eller Frida. Annars är Elina eller Saga fint... Hoppas ni kan enas om ett namn, jag vet hur svårt det är! :-)

2010-11-08 @ 22:05:54
Postat av: Maria

GRATTIS!! Mina finaste tjejnamn är Elin, Ida och Sara. ;-) Men det är jättesvårt att hitta på namn till andras barn, för man har ju så olika smak. Hursomhelst, stort grattis!

Postat av: Carola

GRATTIS!!!! Härligt att allt gått bra. Jag har saknat dina härliga inlägg.

Det här med namn är sååå svårt. Det ska passa en ny liten individ, passa ihop med syskonens namn, passa med efternamn osv, osv.

Själv hade jag gärna döpt vår lillsessa till Malva men det räckte med två i familjen som redan började på Ma...

Det finns fantastiskt många fina namn. Om jag ska tänka bort namn på A, H, L och E (för det finns många vackra) kommer jag, förutom Malva, på Saga, Stina, Sanna, Bella, Isabell, Malin, Vilma, Greta. Kan fortsätta länge - men till slut är det ni själva som måste känna för namnet ändå. Vad vill syskonen att lillasyster ska heta?

Hoppas ni får komma hem snart och att allt fortsätter gå bra.

Kram Carola

2010-11-10 @ 07:45:23
Postat av: Linda

Åh vad glad jag blir! Grattis!

Fick själv en pojke 9 veckor för tidigt så jag vet att det faktiskt är jättesvårt att smälta allt som händer. Vår son fick inte namn förrän han var en vecka gammal för ingenting passade.

Nu är jag gravid igen och hoppas att allt kommer gå bra den här gången och våra tjejnamn är: Thilde, Agnes, Tindra, Tilda, Vilma. Kanske är där något du fastnar för?!

Sköt om dig!

Kram

2010-11-10 @ 13:04:30
Postat av: Anonym

Det glädjer mig enormt att höra om din lycka. Detta fantastiska ögonblick kommer aldrig kunna konkurrera med något annat...såå underbart.

Och så till det där med namn...som är så lätt när man ska komma på det till andra, men så otroligt svårt när det kommer till en själv...Edith, Wera, Greta, Svea, Astrid, Eila eller varför inte er egen lilla stjärna Stella. Kram från Nina

2010-11-12 @ 19:02:46
Postat av: Åsa

Grattis till tjejen.

Jag har aldrig kommenterat innan men läser väldigt ofta. Vår flicka kom 6 veckor förtidigt & hon är en liten tuffing idag & hon heter EBBA ..

Så det tror jag skulle passa.

Kram Åsa

2010-11-15 @ 09:12:09
Postat av: Emma

Olivia kanske? =)

2010-11-16 @ 18:00:38
Postat av: Åsa

Ser ju nu att jag missade att skiva mitt förslag på L - Lilly hoppas ni mår bra.

Kram Åsa

2010-11-18 @ 12:27:47
Postat av: Hanna

Grattis till tjejen! Jag snubblade in på din blogg för ett bra tag sedan och läser sporadiskt. Väntar själv barn nr 2 och är rädd för ytterligare en prematur. Första kom 5 veckor för tidigt och vägde som er lilla flicka men var lite kortare i rocken, 43 cm. Får flashbacks till neotiden som inte var en dans på rosor.



Vi väntar en liten pojke, en liten Samuel har storebror bestämt :o) Så jag lämnar mina favroitnamn om bebis i magen varit en flicka vidare till dig.

Mira var alternativ nummer 1. Nova alt nr 2.



Hoppas ni kan hitta ett fint namn till er lilla stjärna!

Kram

Hanna

2010-12-07 @ 08:13:12
URL: http://hanna-bemi.blogspot.com
Postat av: Rebecca

Grattis till tjejen :)



Du nämner henne som din stjärna ibland - Stella kanske är ett förslag? Det betyder stjärna på latin.

2011-01-16 @ 12:44:11
URL: http://littlemissdreamy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0