Ängeln Gabriel

Var börjar man? Hur förklarar man? Vad säger man?
Jag har försökt formulera mig länge nu. Jag vet vad jag vill, vad jag vill säga, men det går inte. Det är inte så det brukar vara, det är inte Sara, nej ordfattighet och skrivkramp är inget jag  brukar drabbas av och svårt att sätta ord på känslorna kan jag inte stava till. Men nu fastnar orden i halsen, de finns i hjärnan som lösryckta ord, som halva meningar, men sen, ja signalerna går inte fram till händerna, det kommer inte ut något. Jag vet inte, är det för att jag tvingas byta spår i bloggen, flytta fokuset från det som är lätt att skriva om till det som är svårt som gör att jag får fingerhäfta (motsvarighet till tunghäfta)? Jag vet faktistk inte, det är mest bara lösa teorier.

Jag har så  länge velat berätta, velat skrika ut glädjen och lyckan men så har den lilla rösten viskat: Sara, gå inte händelserna i förväg, hoppas inget, säg inget, ta det  lugnt och försök andas. Men nu, jag tror att det är dags. Alla vänner vet, familjen har vetat länge, nu är det er tur. Fast jag tror att några av er som läst länge anar och kanske tom har fattat. Men det är så svårt, var och hur börjar man?
Med den där föreläsningen för snart 6 månader sen kanske? Jag vet inte, allt blir så konstigt. Försöka återberätta något som  jag då inte förstod var första dagen på resten av mitt liv är svårt. Skulle jag filmat föreläsningarna och sen tittat på dem i efterhand utan att veta vilken som var vilken hade jag inte kunnat särskilja denna. Nej, samma upplägg, samma förlopp och ungefär samma frågor.
 Det som skiljer är det som hände sen, efter att jag stängt av dator, tackat för mig och plockat ihop. Med datorn hängandes på axeln och jackan på armen gick jag mot bilen. Halvägs ut genom dörren hör jag  en röst ropa Sara. Jag vänder mig om och där framfför mig står en man med de grönaste ögon och intensivaste blick jag någonsin sett.  Han ler och säger: du jag vill bara säga att du var skitbra, tack för att du förgyllde min förmiddag.  Vi fortsatte vårt  samtal, vad det handlar om har jag glömt, men mitt i allt ringer min telefon jag ursäktar mig och svarar. Vi skiljs åt och där hade det kunnat sluta, men nu gjorde det inte det.

En månad senare så var jag på afterwork med jobbet och när jag sen ska köra hem (jag drack bara vatten) så ser jag att någon repat lacken på bildörren på högra sidan. Jag svär och blir riktigt irriterad men ser sen den lilla lappen som ligger under vindrutetorkaren: Jag ber så himla mycket om ursäkt för att jag repade din bil, ring mig så löser vi det ekonomiska. Jag stoppar lappen i byxfickan och åker hem.
Jag ringer, tycker rösten låter bekant men tänker inte mer på det. Självklart blir det något krux och jag måste få papper påskrivna. Så jag åker med Hävvan och Elias i släptåg hem till honom och där står han, med ögon så gröna och en blick så intensiv. Kalla det slump, öde eller gudsfinger det spelar ingen roll. För där, då, det sa nog klick, eller kanske  tjingtjong eller så. Vi fortsatte prata och ja, sen tätnade kontakterna, sms, mail, biobesök och så. Han var nog mer intresserad än vad han gav sken av. Jag såg det mest som en vänskap, någon att  dela tankar och erfarenheter med. Men så där i november när vi gemensamt har julpysslat med våra sex ungar (han har två grabbar, 5 & 6år), barnen har somnat och vi sitter med en flaska vin, pratar om allt och inget, då hände något. En liten rörelse, luft som vibrerar, en lätt beröring, två tår som snuddar vid varandra, en blick som rubbar min existens och får mig att falla. Det som varit en fin vänskap övergick till att bli en obeskrivbar kärlek. Det skrämde mig då, det skrämmer mig nu. Att jag faktiskt är kär, att jag trivs så oerhört bra i hans sällskap, att våra barn trivs tillsammans, att han vill ha mig. Nej det är inte rätt. Jag vet att ni kommer tycka det är konstigt men det känns som jag sviker Fredrik, som om jag bara förringar allt vi en gång hade.
Jag är så ambivalent, känslorna växlar, från obeskrivbar glädje och lycka till enorma skuldkänslor. Kärlek är svårt, jag vet, stor kärlek och stora tilldragelser innebär en stor risk och för att kunna bedöma framgång måste man jämföra dit man nådde med vad man fick ge upp.....
Är det så, att jag givit upp, det känns så, som om jag förlorat mig själv och blivit så mycket mer ensam. Ja för jag var inte galen förr, jag var rationell, men nu, ja nu är jag galen!

//Sara

Kommentarer
Postat av: Jenny

Jag känner inte dig, har aldrig sett en bild av dig. Aldrig pratat med dig.. Och ändå sitter jag här, glad som om du vore min bästa vän i världen. Mannen min frågar varför tårarna rinner. Jag förklarar än en gång vem du är. Ahh.. hon säger han... Han vet också vem du är. Han har sett mig gråta vid din blogg förut. Men nu.. nu är det glädjetårar för din skull. Njut och lev livet. Det finns absolut ingen du sviker. Utan att känna dig så kan jag nog lova att din Fredrik är glad för din skull.

Kram Jenny

2009-04-13 @ 20:22:39
URL: http://jennytussan.blogg.se/
Postat av: Tess82

2009-04-14 @ 09:45:19
URL: http://snicksnack.pointblog.se
Postat av: Tessan

Vad härligt det låter att du hittat kärleken igen. Förstår att det kan kännas som ett svek mot Fredrik men tror du inte att han skulle ha velat ditt bästa och att du är lycklig? Du kan aldrig glömma honom och det ni hade det förstår jag men du kan gå vidare och leva ditt liv för dig och dina barn och att ni är lyckliga och mår bra måste ju vara det bästa för er alla. Önskar dig all lycka!

2009-04-14 @ 09:48:17
Postat av: Louise

hej!



jag har följt din blogg länge nu och har blivit så himla fängslad av din historia. när jag läste det här var jag bara tvungen att skriva en liten hälsning för jag blev så himla glad för din skull! grattis!!!! det här behöver du, och han verkar vara helt fantastisk så som du beskriver honom!



varma hälsnignar Louise

2009-04-14 @ 09:53:00
Postat av: karolina

Jag har följt din blogg ett tag nu och har kännt sådan sorg för dig och dina barn som mist sin make/far. Nu kan jag känna lycka och glädje att du funnit någon att dela dina dagar med. Ingen ska behöva vara "ensam". Din Fredrik och minnen av han suddas ju inte ut för att du nu får känna kärlek från en annan man. Fredrik följer er för resten av livet och vakar över er. Han kommer beskydda er och finnas med er hela tiden. Sorgen kommer att följa er, men glädjen kommer att få mer plats.



Kramar från en trogen läsare.

2009-04-14 @ 14:07:51
Postat av: mamma

Älskade vän!

Hamnade av en slump i begynnelsen på bloggen, och nu ler jag bara stort och tänker- ÅH va fantastiskt livet ändå är!!

Grattiskramar!!

2009-04-15 @ 12:54:15
Postat av: Nina

Äntligen....vad jag har väntat o väntat, längtat o längtat efter att få läsa dessa rader...du fattar inte!

Nästan så jag blir lite nykär o pirrig....ler... ;)



Massor med kramar

2009-04-15 @ 20:48:12
Postat av: Sis D

Men snälla Sara nu är du sådär fånig igen, sviker. Nej verkligen inte. Du sviker om du inte hade tagit chansen. Hallå kom igen hjärtat!

//Disa

2009-04-15 @ 23:15:02
Postat av: Anna

Åh jag håller med första inlägget, Jenny, till punkt och pricka! Precis så är det här med!

Det är så vackert Sara, du har två änglar - Gabriel och Fredrik. Jag lovar dig att Fredrik vill att du ska hitta någon ny och få må sådär bra igen. Tänk att få se en bild på alla barn och dig, det är min dröm :) få ett ansikte på dom fina människorna

2009-04-17 @ 21:12:59
Postat av: Pia

Vad glad jag blir för din skull! Tänk att du hittat kärleken igen. Passa på att njuta. Jag tror att Fredrik skulle ha varit glad för din skull. Kram

2009-05-01 @ 12:24:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0