Konflikter och strejk!

Jag har alltid, sen jag började plugga till läkare sagt: sjuksköterskor ska ha högre lön, sjuksköterskans arbetet är inget kall, det är ett arbete som gör att sverige kan fungera. Sjuksköterskor har likt läkare och undersköterskor mfl, männikors liv i sina händer, det är arbeten som ska premieras, det är arbeten som ska betalas bra. Så är det. Det är SKAMLIGT att en nyutexad sjuksköterska inte ens tjänar 20000kr, det gör att jag skäms varje gång jag öppnar mitt lönekuvert.
Jag hoppas att landstinget i detta län INSER vad det handlar om, att vi är MÅNGA som stödjer sjuksköterskestrejeken, sjuksköterskans RÄTT till högre lön. Om ni nu har klantat er så ofantligt som ni bevisligen har gjort och kastat bort pengar rent ut sagt, kan ajg med GLÄDJE avstå vilketfall 2000kr i månaden, ja tom 5000kr varje månad till förmån för sjuksköterskorna på mitt jobb. För utan er, ja då är mitt arbete inget, då hade jag inte kunnat jobba, då hade sverige stannat.
Skärp er och INSE vilket jobb dessa människor gör. Så ge dem lön för mödan.......

En sak till, när jag endå är i diskussionstagen, när jag endå är ARG och vill påverka.
Hur FAAAAN kan detta vara möjligt, en riksdagsman som är misstänkt för kvinnomisshandel som pågått under det senaste året. Ska han verkligen sitta i riksdagen, vill ni att HAN tar beslut om hur sverige ska vara på olika sätt? Vill ni skicka signaler till era barn att det är OKEJ att misshandla????? Jag vill inte ha honom där, jag vill inte att mina barn ska styras av en maktgalen jävla gubbe som inte kan behärska sig utan måste ta till våld för att han är i underläge (min teori, man misshandlar sin respektive eller så för att den är smartare, för att man är i underläge och inte kan handskas med detta, att man är så maktfixerad att det enda sätt att rädda sitt övertag är att slå.....)? Dessa personer, likt han, är SVIN....
Ja en sak till, som VI måste lära våra barn, för att detta ska ta slut, är att visa respekt för andra människor vi måste lära våra barn att man inte slåss, att man måste visa kärlek till varandra. Att makt inte är allt här i världen, vi måste tillåta pojkar att vara ledsna, vi måste tillåta pojkar att kramas, vi måste tillåta tjejer att visa framfötterna och vi måste tillåta alla våra barn att vara barn och människor. Det är vi som föräldrar som har detta ansvar.
Det är vi som människor som har som PLIKT att reagera, det är vår PLIKT att säga: det är bra att bry sig om andra, det är bra att ifrågasätta, reagerar och säga: detta är fel. Vi måste visa att våld inte löser några problem, samt att våld föder våld. precis som smärta föder smärta.
Det handlar inte om att det är fult att lägga sig i, att man ska sköta sig själv och skita i andra. Det handlar om att vi som människor måste vara bra föredömmen för våra barn. Ska det till nån förändring måste vi börja hos oss själva.

Jag SKÄMMS över att det fortfarande förekommer misshandel i hemmet i Sverige på 2000talet, jag tror i min enfald att vi har kommit längre. Vi är ett sekulariserat, industrialiserat och ett land där vi kan tro, tycka och tänka utan att bli mördade, vi har det jävligt mycket bättre än mååååånga andra, jag vet, jag har sätt det. Jag har bott i Rwanda......jag har sett ett land i spilror, där färskt vatten är en lyxvara, där medellivslängden inte ens är 40år, där medelåldern är 19 år, där ca 10% av den vuxna befolkningen är smittad med HIV, där ca 35% är analfabeter.......... Endå är många av dessa människor så mycket lyckligare än vad många av Svensson här i sverige är, vet ni varför? jo för de tar tillvara på dagen....

Därför, för att vi är ett föredömme för andra länder, måste vi visa att VÅLD ÄR FEL...... Vi måste även visa att vi tänker på klimatet, tar hand om vår jord, värnar om mänskliga rättigheter.
Det som förvånar mig är faktiskt hur det finns folk som tycker att våld är okej, att våld i hemmet INTE ör nått problem. Snälla snälla, ni får gärna träffa min allra bästa vän. Hon vet vad hon talar om, hon har sett, hon har pga att hon i slutet av gymnasiet var tillsammans med fel kille under ett år, levt under skyddad identitet, under ständigt hot och under ständig ångest, för att han INTE kunde lösa problem med annat än våld. Jag har lyssnat på henne, jag har sett henne helt grå, helt rädd och skräckslagen, jag har många gånger bjudit henne på the efter att hon drömt mardrömmar om det som exet gjorde mot henne. jag har pratat bort många timmar och sett hur hon haft ont i händer, fötter och låtit som om hon blivit strypt. Ja för att hon dömt om det som hände då, för att hon blivit misshandlad av en man som INTE kunde leva med att min allra bästa vän var smartare än vad han var???
HUR KAN VI TILLÅTA DETTA??????
Kära kära politiker, ni skulle med lätthet vinna val på att ha: minska våldet i hemmet som ett vallöfte.

Gör som jag, reagera, säg vad du tycker, stöd kvinnojouren, lär dina barn att våld är fel och löser inga problem, reagera så fort du misstänker att någon far illa, högljut, samt...... samt ta hand och värdesätt det du har, för du vet ALDRIG när det försvinner.

//Sara

Kommentarer
Postat av: jojaja

Hej vännen. Du skriver klokt, genomtänkt och bra. Jag tycker om dig det vet du va?????
Jag vet inte hur jag ska åtgärda allt du gjort för mig, alla dina kannor the, alla timmar du lyssnat, alla dina sms och framförallt allt ditt engagemang...
Många många kramar!

2008-04-20 @ 01:41:28
Postat av: Puck

Tack!!! det känns så mycket bättre att gå ut i strejk när man vet att man är påhejad, och då speciellt av de som man faktiskt jobbar med och som i väldigt stor utsträckning drabbas av att vi går. så igen, tack för ditt stöd!!! (ja, jag är sjuksköterska ;-))

2008-04-20 @ 05:59:43
Postat av: monica

jag jobbar som ssk och har gjort det i snart 3 år och har fortfarande inte mer än 18600kr i lön, det r skit. tack för ditt stöd. Jag har oxå en vän som blivit utsatt för våld och våldtäkt av flera killar och det r skit att det får förekomma.. Blir så arg att jag skulle vilja införa dödstraff ibland..

2008-04-20 @ 11:26:07
URL: http://monni81.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0